flytta till innehållet

Medlemskapet i Super arbetslöshetskassa är som en försäkring: som medlem tryggar du din utkomst om du blir arbetslös eller permitterad.

Är du missnöjd med kassans beslut?

Du har rätt att överklaga kassans beslut. Detta gäller även återkravsbeslut.

  • Vi fattar beslut om förmåner baserat på ett arbetskraftspolitiskt utlåtande. Dessutom måste du uppfylla de villkor som krävs för att få förmåner.
  • Ett negativt beslut kan bero på att du enligt det arbetskraftspolitiska utlåtandet inte har rätt till förmånen, eller att du inte uppfyller övriga villkor.
  • Du kan läsa mer om villkoren under Inkomstrelaterad dagpenning, Rörlighetsunderstöd och Omställningsskydd.
  • Överklagandet gäller kassans beslut – du kan alltså inte överklaga det arbetskraftspolitiska utlåtandet direkt hos arbetskraftsmyndigheterna. Det är ändå bra att kontakta arbetskraftsmyndigheten och lämna in eventuella tilläggsutredningar som kan påverka det redan givna utlåtandet.
  • Om du är missnöjd med det arbetskraftspolitiska utlåtandet ska du ändå först ansöka om förmånen från kassan. Du gör sedan överklagandet av kassans beslut, som grundar sig på arbetskraftsmyndighetens utlåtande.
  • Om vi inte kan rätta kassans beslut, vidarebefordrar vi ditt överklagande till Socialtrygghetsärendenas besvärsnämnd för behandling. 

Så här överklagar du ett beslut

  • Skicka ditt överklagande till oss utan dröjsmål. Det måste vara framme senast den trettionde (30:e) dagen efter att du har fått kännedom om beslutet.
  • Adresséra överklagandet till Socialtrygghetsärendenas besvärsnämnd, men skicka det till arbetslöshetskassan.
  • Du kan enkelt lämna in överklagandet via meddelandetjänsten i Nätkassan. Alternativt kan du lämna in överklagandet personligen till kassan eller via ett ombud, posten eller bud.
  • Det finns ingen särskild blankett för överklagandet – det görs i fri form.

Ange åtminstone följande uppgifter:

  • Beslutet (beslutsnummer) som du överklagar
  • Datumet då du fick kännedom om beslutet
  • Vilka ändringar du begär i beslutet
  • Varför du överklagar beslutet (motiveringarna)
  • Ditt namn, hemkommun och kontaktuppgifter, så att vi vid behov kan kontakta dig när handläggningen av överklagandet fortskrider
  • Bifoga de handlingar du åberopar i ditt överklagande (endast om du inte redan har skickat dem tidigare).

Om du använder en fullmakt

  • Om din lagliga företrädare eller ditt ombud för din talan, eller om någon annan än du själv har upprättat överklagandet, ska även denna persons namn, hemkommun och kontaktuppgifter anges i ansökan utöver ovan nämnda uppgifter.

  • Kom ihåg att bifoga fullmakten!

Så här fortskrider handläggningen av ditt överklagande

  • När vi har mottagit ditt överklagande kontrollerar vi riktigheten i vårt beslut. Om beslutet innehåller något som behöver rättas från kassans sida, korrigerar vi beslutet.
  • Om överklagandet gäller ett beslut som vi har fattat baserat på ett arbetskraftspolitiskt utlåtande, begär vi ett nytt utlåtande eller ett yttrande från myndigheterna.
  • Om det arbetskraftspolitiska utlåtandet inte ändras, skickar vi ditt överklagande för behandling i första instans, det vill säga till Socialtrygghetsärendenas besvärsnämnd. Om utlåtandet ändras, rättar vi beslutet.
  • Om du inte är nöjd med socialtrygghetsärendenas besvärsnämndens beslut kan du överklaga det till den andra instansen, som heter Försäkringsdomstolen. Även då ska du skicka överklagandet till kassan enligt de ovan nämnda anvisningarna.