Ansökans bilagor
Skicka till kassan de bilagor som gäller din situation:
- Arbetsavtal för ditt arbete före arbetslösheten
- Arbetsavtal om du arbetar deltid eller har timanställning
- Meddelande om uppsägning om du har blivit uppsagd eller om du själv har sagt upp dig
- Avtal om upphörande av anställningsförhållande
- Arbetsavtal om du ansöker om dagpenning på grund av att ditt arbete avbryts, till exempel under skolornas lov. För obetalda ledigheter som jämställs med permittering samt för avbrott i arbete och löneutbetalning ska det alltid finnas en överenskommelse i arbetsavtalet i förväg.
- Lönebesked eller löneintyg för minst 12 månader som uppfyller arbetsvillkoret omedelbart före arbetslösheten. Vi använder uppgifter från inkomstregistret om det är möjligt. Arbetsvillkoret är 12 kalendermånader (1 år).
- Om du får semesterersättning från heltidsarbete behöver kassan ett lönebesked där det framgår hur mycket semesterersättning som har betalats.
- Om ingen semesterersättning har betalats behöver vi information om huruvida du har tagit ut all din semester under anställningstiden.
- Permitteringsmeddelande, om du är permitterad
- Senaste fastställda beskattningsbeslut och dess specifikationsdel, om du har företagsverksamhet eller jord- och skogsbruk
- Beslut om sociala förmåner
- Ändringsskattekort för förmånen. Läs mer om beskattningen av förmåner här.
OBS! Vi får i regel inkomstuppgifter från Inkomstregistret, men vid behov begär vi övriga bilagor när din ansökan tas upp till behandling. Ofta behövs lönebesked om du har arbetat på timlön.